Ook Duitse autobouwers moeten aan nieuw koudemiddel

Het oude koudemiddel is sinds 1 januari verboden vanwege de milieubelasting. Oorspronkelijk had de Brussel R134a willen verbieden per 1 januari 2011, maar vanwege problemen met de levering van het nieuwe koudemiddel HFO-1234yf door Honeywell en DuPont, werd de datum verschoven naar 31 december 2012.

Uitstel
Daimler vroeg onlangs opnieuw uitstel aan en werd hierbij gesteund door de VDA en de Duitse overheid. Daimler en ook andere fabrikanten wilden meer tijd om de veiligheidsrisico’s van het nieuwe middel te kunnen onderzoeken. Dit naar aanleiding van signalen uit de media over het brandgevaar van HFO-1234yf en aanvullende tests door Daimler. De fabrikant constateerde in september vorig jaar op basis van eigen tests dat het brandgevaar van HFO-1234yf te groot was. Bij een aanrijding zou het nieuwe middel sneller ontbranden en waarbij giftige gassen vrijkomen. Daimler besloot daarop acuut te stoppen met het gebruik van HFO-1234yf voor nieuwe Mercedes-Benzmodellen.

Een lichtpuntje zou kunnen zijn dat de EC de Duitse autobouwers geen termijn heeft gesteld en dat zij de Duitse overheid heeft verzocht om gegevens waaruit de veiligheidsrisico’s zouden blijken.

Teleurstelling
SAE International is inmiddels aan een nieuw onderzoek naar de risico’s begonnen, maar Daimler, Audi en BMW verlieten die groep onlangs omdat ze het niet eens waren met de onderzoeksmethode. SAE International verwacht in het tweede kwartaal een definitief onderzoeksrapport te kunnen publiceren. SAE liet al wel weten een groeiend vertrouwen  te hebben in de veiligheid van HFO-1234yf. Ontbranding van het middel zou alleen plaatsvinden in ‘uiterst ideale omstandigheden’. De SAE liet maandag weten met teleurstelling kennis te hebben genomen van het besluit van Daimler, Audi en BMW.  Op dit moment zijn er nog 10 autofabrikanten vertegenwoordigt in de onderzoeksgroep. 

Volgens Terrence Hahn, vice president en general manager Honeywell Fluorine Products: "laat de meest recente evaluatie door de SAE gecombineerd met jaren intensief testen geen twijfel besteen dat HFO-1234yf veilig is toepassing in de auutomotive." Eerder liet DuPont al weten dat de veiligheidsrisico’s niet worden veroorzaakt door het koudemiddel maar door de constructie van de auto.

 

Bron: Autokompas.nl