HFO-1234yf in opspraak!

In Duitsland is commotie ontstaan rond het nieuwe synthetische koudemiddel HFO-1234yf. Volgens het Duitse autoblad AutoBild heeft laboratoriumonderzoek in München aangetoond dat het middel, dat nu als vervanger voor R134a in alle nieuw geproduceerde auto airco’s wordt toegepast niet zo onschuldig is als de producent wil doen geloven. Professor in de chemie Andreas Kornath zegt dat bij brand het koudemiddel het uiterst agressieve fluorwaterstofzuur ( Waterstoffluoride of vloeizuur is een zeer corrosief zuur met als brutoformule HF) kan produceren, dat in kleine hoeveelheden op de menselijke huid reeds dodelijk kan zijn. Dit zou met name bij auto-ongelukken waarbij brand in het geding is niet ondenkbaar zijn.

Het tijdschrift vraagt zich bovendien af – als brandbaarheid niet zo’n probleem is -waarom gekozen is voor het dure HFO-1234yf, dat 150 tot 200 euro per kilo kost in plaats het goedkope alom gebruikte propaan dat nog geen euro per kilo kost.

De producent van HFO-1234yf, Honeywell, heeft onmiddellijk gereageerd. Volgens het Britse koudeblad ‘ACR News’ heeft de producent zijn commentaar in een persbricht doen uitgaan:
«Honeywell heeft de beweringen weerlegd en wijst erop dat 1234yf 25.000 keer minder brandbaar is dan benzine. „Het kan niet worden vergeleken met brandbare koudemiddelen, zoals propaan,” zegt Honeywell Sabine Chmielewski.

Op Youtube zijn er aantal films te zien, waaruit het toch duidelijk blijkt dat HFO-1234yf een serieus probleem kan gaan opleveren.

Film is hier te zien…

Duitsland, dat oorspronkelijk CO2 steunde als de vervanger van R134a in de auto ac-systemen, blijft vrijwel alleen te staan in zijn oppositie tegen HFO-1234yf.
De nieuwe gas is al goedgekeurd voor gebruik in de VS, Japan en Europa en onlangs werd ook groen licht gegeven door de Duitse brandweervereniging ‘Deutscher Verband Feuerwehr’ (DFV), die zei dat zij overtuigd was dat het middel dezelfde veiligheidsnormen kent als R134a. De DFV beschreef de toxiciteit van R1234yf als laag en vergelijkbaar met R134a en dat het veilig is voor passagiers en hulpdiensten.

De fabrikant wijst erop dat HFO1234yf belangrijke proeven inzake veiligheid en werkzaamheid heeft ondergaan bij onafhankelijke testen door instituten, waaronder de SAE International Cooperative Research Program, waaraan de belangrijkste autofabrikanten aan deelnemen. De SAE testen schrijven HFO1234yf ‘superieure milieuprestaties’ toe, te vergelijken met CO2 maar dat het minder risico’s voor gebruik in auto-airco’s heeft, »

Ondertussen gaat de ontwikkeling van de CO2-airco in Duitsland met systemen bestemd voor gebruik in commerciële voertuigen onverminderd door.

 

Bron: Koudeenluchtbehandeling.nl