CO2 maakt auto airco tot 100 Euro duurder
Mahle ontwikkelt momenteel zowel R1234yf als CO2-aircosystemen. Die laatste onder andere in opdracht van Daimler, dat weigert om R1234yf toe te passen vanwege vermeend brandgevaar. Daimler maakte eerder deze maand bekend in 2017 de eerste auto’s met een CO2-installatie op de markt te brengen.
"We moeten parallel ontwikkelen: aan de ene kant ontwikkelen we airconditioners met het natuurlijke koudemiddel CO2 en voor andere klanten doen we dat met R1234yf ", laat Mahle-ceo Heinz Junker weten in een interview met persbureau Dpa.
Nieuw ontwerp
"CO2-installaties moeten nog worden ontwikkeld en dat brengt aanzienlijke kosten met zich mee voor ons, want er zijn belangrijke technologische verschillen. Een CO2- aircosysteem is een volledig nieuw ontwerp en de ontwikkeling ervan kost miljoenen. Afhankelijk van de complexiteit van een airconditioner kan dat 50 tot 100 Euro per voertuig meer zijn."
De Duitse overheid publiceerde onlangs het definitieve onderzoekrapport waarin aangetoond wordt de R1234yf veilig te gebruiken is als koudemiddel in auto’s.
Bron: automotive-werkplaats.nl