Daimler: in 2017 CO2 in alle autoairco’s

Volgens kfz-betrieb hoopt Mercedes hiermee de tijd te krijgen om een alternatief te bieden voor het verboden koudemiddel R134a. Mercedes weigert het nieuwe koudemiddel R1234yf te gebruiken omdat het te brandgevaarlijk zou zijn.

Regels voor CO2 uiterlijk in 2014
Mercedes streeft ernaar om de eisen voor CO2-airconditioningsystem uiterlijk in 2014 te hebben vastgelegd. “Daarop aansluitend kan de serieproductie beginnen,” aldus Geyer. Volgens de Duitser werken Mercedes en hun toeleveranciers nauw samen in het CO2-proces. In de Verenigde Staten is CO2 al geaccepteerd als koudemiddel.

Brandgevaar R1234yf zeer gering
Afgelopen donderdag heeft de Duitse rijksdienst voor het wegverkeer (KBA) in een eindverslag bekend gemaakt dat het brandgevaar van R123yf zeer gering, maar wel groter dan R134a is. Uiterlijk eind 2016 mogen auto’s, ook die met oude typegoedkeuringen, niet meer met R134a gevuld worden.

Mercedes heeft in Duitsland en Frankrijk vanuit de overheden toestemming gekregen om R134a te mogen blijven gebruiken. Ook Volkswagen wil uitsluitend CO2 aircosystemen gebruiken.

 

Bron: automotive-werkplaats.nl