Deadline nieuw koudemiddel opgeschort tot medio 2013

“De auto-industrie heeft nog minstens een half jaar nodig om de risico’s te kwantificeren en tegenmaatregelen te ontwikkelen", laat Ulrich Eichhorn, general manager Technologie en Milieu van de VDA weten aan weten aan het Duitse Auto, motor und sport. Hij verwees daarbij naar het onderzoek over de risico’s van het nieuwe koudemiddel HFO-1234yf.

CO2

Op dit moment wordt volgens Eichhorn onderzocht of het mogelijk is een aircosysteem te ontwikkelen waarbij de lekkage van koudemiddel bij ongevallen kan worden uitgesloten. Mercedes kondigde in september aan geen HFO 1234yf meer te willen gebruiken. Dit naar aanleiding van eigen experimenten waarbij het koudemiddel toch brandbaarder was dan aangenomen werd. Niet veel later besloten ook Mazda, Hyundai, Kia en Volkswagen van het gebruik van HFO-1234yf af te zien. De auto-industrie onderzoekt volgens Eichhorn ook alternatieven voor HFO-1234yf. Zo wordt onder meer CO2 overwogen.

 

Bron: Autokompas.nl

Toch maar CO2 airco in plaats van R1234yf?

 

Aan het begin van dit jaar haastten aanbieders van aircoservicestations zich nog een apparaat voor R1234yf in het programma te brengen. Maar nu waarschuwt Magneti Marelli de deelnemers aan zijn Checkstar-garageformule al voorzichtig te zijn met investeren in zulke apparatuur.

Dat gold toch al, omdat alleen de nieuwste auto’s dat koelmiddel zouden gebruiken. Veruit de meeste klanten rijden nog jaren rond met R134a in de airco, daarin blijft dus de grootste servicebehoefte zitten.

Mercedes: teveel brandgevaar
Halverwege dit jaar maakte Mercedes-Benz bekend nu geen R1234yf te gaan invoeren. Uit eigen botstests was gebleken dat dit koelmiddel tot brand kan leiden.

Bij de moeizame goedkeuring was al enige brandbaarheid vastgesteld, van de damp die vrijgekomen R1234yf oplevert. Daarom moeten servicestations voor dit middel dampafzuiging hebben.

Mercedes stelde vast dat lekkage van het koelmiddel op een heet uitlaatspruitstuk, zoals kan voorkomen bij ernstige aanrijdingen, een duidelijk brandrisico oplevert. Onverenigbaar met onze veiligheidsnormen, zegt het merk, dus blijven we toch R134a gebruiken.

Regels en praktijk
Klein probleempje, het mag officieel niet van de Europese Unie. Die bepaalde dat vrijkomend R134a een sterk broeikasgas is, dat uitgebannen moet worden. Te vervangen door iets met lager ‘broeikaspotentieel’, waartoe onder meer R1234yf werd ontwikkeld. Met weinig ‘broei-effect’ maar verder nagenoeg hetzelfde bruikbaar als R134a.

Dat laatste gaf de doorslag, geen nieuwe airco-installaties nodig. Maar het koelmiddel bleek wel een heel stuk duurder dan R134a, en bovendien heel slecht leverbaar. Daardoor werd de gewenste invoering van het nieuwe koelmiddel voor nieuwe autotypes die vanaf dit jaar verschijnen al onofficieel opgeschoven.

Eigenlijk staat er een boete per auto op, als nieuwe autotypes nu met R134a in de airco worden afgeleverd. De EU-regels zijn niet aangepast, maar uit praktisch oogpunt worden ze nog niet gehandhaafd.

Volkswagen wil CO2
Nu heeft Ferdinand Piëch, die de scepter zwaait bij de Volkswagen-groep, gezegd dat ook zij van het nieuwe koelmiddel afzien. Inclusief de uitspraak dat de Volkswagen-merken over zouden willen naar CO2 airco.
Zo ver ging Mercedes-baas Dieter Zetsche nog niet. Toen nog onzeker was of het nieuw uitgewerkte R1234yf voldeed en goedgekeurd zou worden ontwikkelden toeleveranciers airco op CO2 wat een compleet andere installatie vergt. Maar dit koelmiddel is niet giftig, niet brandbaar en heeft minimaal ‘broei-effect’.

Bijpassende, duurdere aircosystemen en servicestations zijn al ontwikkeld. Die investering zouden allerlei bedrijven graag alsonog terugverdienen. Maar op duurdere installaties en extra serviceapparatuur zitten autofabrikanten ook weer niet te wachten.

Zo lijkt de strijd tussen R1234yf en CO2 als koelmiddel weer helemaal open te liggen. Magneti Marelli heeft gelijk, investeer nu niet in R1234yf-servicestations, tot de EU en de autofabrikanten een duidelijke lijn kiezen hoe dit verder moet.

 

Bron: AMT.nl

HFO-1234yf in opspraak!

In Duitsland is commotie ontstaan rond het nieuwe synthetische koudemiddel HFO-1234yf. Volgens het Duitse autoblad AutoBild heeft laboratoriumonderzoek in München aangetoond dat het middel, dat nu als vervanger voor R134a in alle nieuw geproduceerde auto airco’s wordt toegepast niet zo onschuldig is als de producent wil doen geloven. Professor in de chemie Andreas Kornath zegt dat bij brand het koudemiddel het uiterst agressieve fluorwaterstofzuur ( Waterstoffluoride of vloeizuur is een zeer corrosief zuur met als brutoformule HF) kan produceren, dat in kleine hoeveelheden op de menselijke huid reeds dodelijk kan zijn. Dit zou met name bij auto-ongelukken waarbij brand in het geding is niet ondenkbaar zijn.

Het tijdschrift vraagt zich bovendien af – als brandbaarheid niet zo’n probleem is -waarom gekozen is voor het dure HFO-1234yf, dat 150 tot 200 euro per kilo kost in plaats het goedkope alom gebruikte propaan dat nog geen euro per kilo kost.

De producent van HFO-1234yf, Honeywell, heeft onmiddellijk gereageerd. Volgens het Britse koudeblad ‘ACR News’ heeft de producent zijn commentaar in een persbricht doen uitgaan:
«Honeywell heeft de beweringen weerlegd en wijst erop dat 1234yf 25.000 keer minder brandbaar is dan benzine. „Het kan niet worden vergeleken met brandbare koudemiddelen, zoals propaan,” zegt Honeywell Sabine Chmielewski.

Op Youtube zijn er aantal films te zien, waaruit het toch duidelijk blijkt dat HFO-1234yf een serieus probleem kan gaan opleveren.

Film is hier te zien…

Duitsland, dat oorspronkelijk CO2 steunde als de vervanger van R134a in de auto ac-systemen, blijft vrijwel alleen te staan in zijn oppositie tegen HFO-1234yf.
De nieuwe gas is al goedgekeurd voor gebruik in de VS, Japan en Europa en onlangs werd ook groen licht gegeven door de Duitse brandweervereniging ‘Deutscher Verband Feuerwehr’ (DFV), die zei dat zij overtuigd was dat het middel dezelfde veiligheidsnormen kent als R134a. De DFV beschreef de toxiciteit van R1234yf als laag en vergelijkbaar met R134a en dat het veilig is voor passagiers en hulpdiensten.

De fabrikant wijst erop dat HFO1234yf belangrijke proeven inzake veiligheid en werkzaamheid heeft ondergaan bij onafhankelijke testen door instituten, waaronder de SAE International Cooperative Research Program, waaraan de belangrijkste autofabrikanten aan deelnemen. De SAE testen schrijven HFO1234yf ‘superieure milieuprestaties’ toe, te vergelijken met CO2 maar dat het minder risico’s voor gebruik in auto-airco’s heeft, »

Ondertussen gaat de ontwikkeling van de CO2-airco in Duitsland met systemen bestemd voor gebruik in commerciële voertuigen onverminderd door.

 

Bron: Koudeenluchtbehandeling.nl

Algemene Voorwaarden

Algemene Voorwaarden AircoCare

 

1.          Algemeen

1.1.      Onder deze Verkoop – en Leveringsvoorwaarden wordt verstaan:

            Verkoper/reparateur: AircoCare die deze voorwaarden hanteert, verder te noemen

            opdrachtnemer.

            Klant: De contractuele wederpartij van AircoCare, verder te noemen opdrachtgever.

1.2.       Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen van opdrachtnemer, op alle overeenkomsten die opdrachtnemer sluit en op alle overeenkomsten die hiervan het gevolg kunnen zijn.

1.3.       Opdrachtnemer wijst de toepasselijkheid van eventuele algemene voorwaarden van opdrachtgever uitdrukkelijk van de hand.

1.4.       Eventuele afwijkingen van de Algemene Verkoop – en Leveringsvoorwaarden dienen uitdrukkelijk te worden overeengekomen. Deze afwijkingen gelden niet met betrekking tot later ontstane rechtsbetrekkingen tussen opdrachtnemer en opdrachtgever.

 

2.          Aanbieding en totstandkoming overeenkomst

2.1.       Een overeenkomst komt tot stand doordat opdrachtnemer een schriftelijke bevestiging zendt van de order of opdracht van opdrachtgever.

2.2.       Alle aanbiedingen van opdrachtnemer zijn vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders overeen gekomen.

2.3.       Als opdrachtgever aan opdrachtnemer gegevens, tekeningen enz. verstrekt, mag opdrachtnemer uitgaan van de juistheid hiervan en zal hij zijn aanbieding hierop baseren.

 

3.          Prijzen

3.1.       Opdrachtnemer is gerechtigd de overeengekomen prijs tussentijds te verhogen, indien en voor zover zich onvoorziene kostprijsverhogende omstandigheden voordoen na het afsluiten der overeenkomst, dan wel na het verzenden van de aanbieding.

3.2.       De vermelde prijzen zijn, indien niet vermeld, exclusief BTW.

 

4.          Adviezen

           Opdrachtgever kan geen rechten ontlenen aan adviezen van opdrachtnemer welke geen betrekking hebben op de verstrekte opdracht.

 

5.          Intellectuele eigendom

5.1.       Opdrachtnemer behoudt te allen tijde alle rechten op door hem gemaakte plannen, documenten, afbeeldingen, tekeningen, programmatuur en/of de hierop betrekking hebbende informatie en expertise.

5.2.       De in het vorige lid genoemde zaken mogen zonder schriftelijke toestemming van opdrachtnemer noch geheel noch gedeeltelijk worden gekopieerd, noch aan derden worden getoond, ter hand gesteld of op andere wijze worden bekend gemaakt, noch door opdrachtgever worden gebruikt of ter beschikking worden gesteld anders dan voor het doel, waarvoor ze door opdrachtnemer verstrekt zijn.

5.3.       Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor inbreuken op intellectuele eigendomsrechten van derden.

 

6.          Fabricage en toegestane afwijkingen

De toegestane afwijkingen voor gewicht, prestatievermogen en massa zijn voor de gespecificeerde soort benodigdheden, de normaal volgens de handelsgebruiken toegestane afwijkingen.

 

7.          Levering

7.1.       Alle leveringen geschieden af magazijn. Geleverde zaken zijn vanaf het moment van verlaten van het magazijn van opdrachtnemer voor risico van de opdrachtgever. Vervoer en installatiekosten zijn voor rekening van de opdrachtgever. Ingeval van levering waarbij de geleverde zaken een bedrag van € 200,-. niet te boven gaan, is opdrachtnemer gerechtigd per levering aan de opdrachtgever voor administratiekosten € 12,- in rekening te brengen.

7.2.       De opdrachtgever is verplicht de gekochte zaken af te nemen op het moment waarop deze hem worden bezorgd dan wel op het moment waarop deze volgens de overeenkomst aan hem ter beschikking worden gesteld. Indien de opdrachtgever de afname weigert of nalatig is met het verstrekken van medewerking, informatie of instructies, door opdrachtnemer redelijkerwijs noodzakelijk geoordeeld voor de levering, zullen de zaken worden opgeslagen voor rekening en risico van de opdrachtgever.

7.3.       Indien een termijn voor levering is bepaald, wordt deze geacht bij benadering te zijn overeengekomen. Opdrachtnemer verplicht zich zoveel mogelijk aan deze levertijd te houden, doch zij is niet aansprakelijk voor de gevolgen van een overschrijding daarvan.

7.4.       Indien in afwijking van artikel 7.1 uitdrukkelijk een bepaalde levertijd is overeengekomen, dient de opdrachtgever ingeval van niet tijdige levering door opdrachtnemer, laatstgenoemde schriftelijk in gebreke te stellen. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor de gevolgen van zodanige overschrijding van de levertijd die door opdrachtnemer redelijkerwijs niet te voorzien is geweest. Zodanige overschrijding verplicht opdrachtnemer niet tot enige vergoeding van kosten, schaden of rente, noch geeft zij de opdrachtgever het recht de overeenkomst te ontbinden dan wel de order te annuleren.

7.5.       Opdrachtnemer is gerechtigd de door haar verschuldigde prestatie(s) in gedeelten na te komen.

 

8.          Verpakking

Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor de kosten van verpakkingen in rekening te brengen. De verpakkingen worden in geen geval teruggenomen. Opdrachtgever is verantwoordelijk voor een juiste afvoer van verpakkingen, geleverd door opdrachtnemer.

 

9.          Vervoer en vervoerder; waarneming

Indien door opdrachtnemer ”franco” wordt geleverd of opdrachtnemer zich anderszins verantwoordelijk heeft gesteld voor het vervoer van de zaken naar opdrachtgever, zal opdrachtgever steeds overgaan tot een nauwkeurig onderzoek van de zaken bij hun aankomst. In geval van constatering van zichtbare schade of gebreken moet klant binnen zeven dagen schriftelijk bij opdrachtnemer reclameren.

 

10.        Betalingsvoorwaarden

10.1.     Tenzij anders is overeengekomen geldt de volgende betalingsregeling: betaling binnen 14 dagen na (deel) factuurdatum.

10.2.     Ongeacht de overeengekomen betalingscondities is opdrachtgever verplicht op verzoek van opdrachtnemer een naar diens oordeel voldoende zekerheid voor betaling te verstrekken. Indien opdrachtgever hier niet binnen de gestelde termijn aan voldoet raakt hij direct in verzuim. Opdrachtnemer heeft dan het recht de overeenkomst te ontbinden en zijn schade op opdrachtgever te verhalen.

10.3.     Het recht van opdrachtgever om zijn vorderingen op opdrachtnemer te verrekenen is uitdrukkelijk uitgesloten, tenzij opdrachtnemer in staat van faillissement geraakt. De volledige vordering tot betaling is onmiddellijk opeisbaar indien:

a.    Een betalingstermijn is overschreden;

b.    Opdrachtgever failliet is, of in surseance is;

c.    Opdrachtgever als vennootschap wordt ontbonden of geliquideerd;

d.   Opdrachtgever als natuurlijke persoon onder curatele wordt gesteld of overlijdt.

10.4.     Opdrachtgever is rente verschuldigd vanaf 30 dagen nadat de factuur is ontvangen. Indien de factuur al is gestuurd voordat de opdrachtnemer de dienst heeft geleverd, dan geldt een termijn van 30 dagen na de ontvangst van de dienst. Als de betaling niet binnen de overeengekomen termijn van 30 dagen heeft plaatsgevonden treedt de wettelijke rente in werking zonder dat een aanmaning/ingebrekestelling vereist is.

10.5.     Rente bij zakelijke transacties:

De verschuldigde rente bij zakelijke transacties is gelijk aan de in overeenstemming met het Burgerlijk Wetboek vastgestelde hoogte van de wettelijke handelsrente (artikel 6:119a en 120 lid 2 BW).

10.6.     Rente bij transacties met consumenten:

De verschuldigde rente bij transacties met consumenten is gelijk aan de in overeenstemming met het Burgerlijk Wetboek vastgestelde hoogte van de wettelijke rente (artikel 6:119 en 120 lid 1 BW).

10.7.     Wanneer betaling niet binnen de overeengekomen termijn heeft plaatsgevonden, is opdrachtgever aan opdrachtnemer alle buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd.

10.8.     Als de werkelijk gemaakte buitengerechtelijke kosten de bovenstaande berekening overtreffen, zijn de werkelijk gemaakte kosten door opdrachtgever verschuldigd.

10.9.     Indien opdrachtnemer in een gerechtelijke procedure in het gelijk wordt gesteld, komen alle proceskosten die hij in verband met deze procedure heeft moeten maken voor rekening van opdrachtgever.

 

11.        Onuitvoerbaarheid van de opdracht

11.1.     Opdrachtnemer heeft het recht de overeengekomen werkzaamheden op te schorten indien hij door omstandigheden, welke buiten zijn invloedsfeer liggen of waarvan hij bij het sluiten der overeenkomst niet op de hoogte was of kon zijn, tijdelijk verhinderd is zijn verplichtingen na te komen.

11.2.     Tekortkomingen van toeleveranciers, stakingen en werkonderbrekingen, weersinvloeden, diefstal of andere wijzen van verloren gaan van materialen zijn in ieder geval omstandigheden als in het vorige lid bedoeld.

11.3.     Indien de nakoming blijvend onmogelijk wordt kan de overeenkomst worden ontbonden voor dat deel dat nog niet is nagekomen. Opdrachtgever heeft in dat geval geen recht op vergoeding van de ten gevolge van de ontbinding geleden schade.

 

12.        Wijzigingen in de opdracht

12.1.     Indien de omvang van de aan opdrachtnemer verstrekte opdracht na het sluiten van de betreffende overeenkomst om welke reden dan ook wijzigt, is opdrachtnemer gerechtigd eventueel meerwerk bij opdrachtgever in rekening te brengen.

12.2.     Van meerwerk is ook sprake indien de door opdrachtgever verstrekte informatie niet overeenstemt met de werkelijkheid.

 

13.        Ontbinding

13.1.     Indien opdrachtgever niet, niet behoorlijk of niet tijdig aan enige verplichting, uit de met opdrachtnemer gesloten overeenkomst voldoet, evenals in geval van faillissement, surseance van betaling of onder curatelenstelling van opdrachtgever of stillegging of liquidatie van diens bedrijf, is opdrachtnemer gerechtigd de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, dan wel de (verdere) uitvoering van de overeenkomst op te schorten. Opdrachtnemer is in die gevallen voorts gerechtigd onmiddellijk voldoening van het haar toekomende te vorderen.

13.2.     Een en ander laat onverlet de overige aan opdrachtnemer toekomende rechten, waaronder begrepen het recht op vergoeding van de door de ontbinding geleden schade.

13.3.     Opdrachtnemer is in het geval van een ontbinding als in het eerste lid genoemd nimmer gehouden tot enige vergoeding van schade aan opdrachtgever.

13.4.     Indien de opdrachtgever ook na ingebrekestelling een behoorlijke nakoming door opdrachtnemer verhindert, heeft opdrachtnemer het recht de overeenkomst te ontbinden.

13.5.     Omstandigheden, die een overmachtsituatie voor opdrachtnemer opleveren zijn in ieder geval: gedragingen, behoudens opzet of grove schuld, van personen, van welke opdrachtnemer bij uitvoering van de verbintenis gebruik maakt; ongeschiktheid van zaken, waarvan opdrachtnemer bij uitvoering van de verbintenis gebruik maakt.

13.6.     Ook bij ontbinding met wederzijds goedvinden behoudt opdrachtnemer zijn recht op vergoeding van de door deze ontbinding geleden schade.

 

14.        Reclames, klachten

14.1.     Opdrachtgever heeft de verplichting de afgeleverde zaken te onderzoeken bij aflevering, teneinde vast te stellen of deze aan de overeenkomst beantwoorden.

14.2.     Reclame dient schriftelijk en zo spoedig mogelijk te geschieden, doch uiterlijk binnen 7 dagen na aflevering ofwel bij niet zichtbare gebreken binnen 7 dagen nadat de gebreken redelijkerwijs konden worden geconstateerd.

14.3.     Vorderingen en verweren, gegrond op feiten die de stelling zouden rechtvaardigen, dat de afgeleverde zaak niet aan overeenkomst beantwoordt, verjaren door verloop van 1 jaar na aflevering.

14.4.     Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan is het aan de opdrachtnemer de keuze slechts gehouden tot aflevering van het ontbrekende, herstel van de afgeleverde zaak of vervanging van de afgeleverde zaak.

 

15.        Eigendomsvoorbehoud

15.1.     Na levering blijft opdrachtnemer eigenaar van de geleverde zaken zolang opdrachtgever:

a.    Tekortschiet of tekort zal schieten in de nakoming van zijn verplichtingen uit deze overeenkomst of andere gesloten overeenkomsten;

b.    Voor de geleverde zaken of nog te leveren zaken niet betaalt of zal betalen;

c.    Vorderingen die voortvloeien uit het niet nakomen van bovengenoemde overeenkomsten, zoals schade, boete, rente en kosten niet heeft voldaan.

15.2.     Tot aan het moment van eigendomsovergang, is opdrachtgever gehouden de grootst mogelijke zorgvuldigheid te betrachten ten aanzien van de zaken.

15.3.     Opdrachtgever is behouden de zaken te verzekeren tegen alle mogelijke risico’s die deze zaken vanaf hun levering kunnen ondergaan.

15.4.     Opdrachtgever is, zolang er een eigendomsvoorbehoud op de geleverde zaken rust niet bevoegd dit geheel of gedeeltelijk te vervreemden.

15.5.     Zolang er op de geleverde zaken een eigendomsvoorbehoud rust, mag opdrachtgever deze buiten zijn normale bedrijfsuitoefening niet bezwaren.

15.6.     In geval van beslaglegging of enige andere inmenging door derden, is opdrachtgever gehouden onmiddellijk opdrachtnemer te waarschuwen.

15.7.     Als opdrachtnemer geen beroep kan doen op haar eigendomsvoorbehoud omdat de geleverde zaken zijn vermengd, vervormd of nagetrokken is opdrachtgever verplicht de nieuw gevormde zaken aan opdrachtnemer te verpanden.

15.8.     Nadat opdrachtnemer haar eigendomsvoorbehoud heeft ingeroepen mag zij de geleverde zaken terughalen. Opdrachtgever staat opdrachtnemer toe de plaats te betreden waar deze zaken zich bevinden.

15.9.     In alle gevallen dat opdrachtnemer een beroep zal moeten doen op het eigendomsvoorbehoud is opdrachtnemer gerechtigd de van opdrachtgever ontvangen voorschotten geheel of gedeeltelijk als vergoeding voor door haar geleden of te lijden schade, te behouden.

 

16.        Aansprakelijkheid

16.1.     Opdrachtnemer is slechts aansprakelijk voor schade geleden door opdrachtgever, die het rechtstreeks en uitsluitend gevolg is van een aan opdrachtnemer toe te rekenen tekortkoming, met dien verstande dat voor vergoeding alleen in aanmerking komt die schade, waartegen opdrachtnemer verzekerd is, dan wel redelijkerwijs, gezien de in de branche geldende gebruiken, verzekerd had behoren te zijn, daarbij moeten de volgende beperkingen in acht worden genomen.

16.1.1.  Niet voor vergoeding in aanmerking komt bedrijfsschade, verlies van inkomsten en dergelijk, door welke oorzaak ook ontstaan.

16.1.2.  Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade (welke dan ook) die door of tijdens de uitvoering van het werk of de montage van geleverde zaken of installaties wordt toegebracht aan zaken, waaraan wordt gewerkt of aan zaken welke zich bevinden in de nabijheid van de plaats waar gewerkt wordt.

16.1.3.  Voor schade veroorzaakt door opzet of grove schuld van derden is opdrachtnemer nimmer aansprakelijk.

16.1.4.  De door opdrachtnemer te vergoeden schade zal gematigd worden, indien de door opdrachtgever te betalen prijs gering is in verhouding tot de omvang van de door klant geleden schade.

16.1.5.  Indien de assuradeur van opdrachtnemer om welke reden dan ook niet tot uitkering overgaat, zal de aansprakelijkheid van opdrachtnemer te allen tijde beperkt worden tot ten hoogste tweemaal de aanneemsom.

 

17.        Reparaties en Garantie

17.1.     De vervangen onderdelen worden na uitvoering van de opdracht aan de opdrachtgever ter beschikking gesteld, indien deze daarom bij het verstrekken van de opdracht heeft verzocht. Dit geldt niet voor onderdelen die in verband met garantieclaims moeten worden afgezonderd. In dat geval worden de onderdelen wel ter beschikking gesteld nadat de garantieclaims volgens de garantiegever zijn afgehandeld en de opdrachtgever middels deze onderdelen wil aantonen dat de garantieclaims niet of (nog) onvoldoende zijn afgehandeld. In alle andere gevallen worden de vervangen onderdelen eigendom van de opdrachtnemer, zonder dat de opdrachtgever op enigerlei vergoeding aanspraak kan maken.

17.2.     Door garanties vermeld in dit artikel de wettelijke rechten waaronder het recht als gevolg van Boek 7 van het BW dat de zaak bij aflevering aan de overeenkomst beantwoordt, die een klant/opdrachtgever niet handelt in de uitvoering van beroep of bedrijf uit dien hoofde heeft, onverlet gelaten.

17.3.     Op nieuwe onderdelen is geen andere garantie van toepassing dan die welke door de fabrikant c.q. importeur wordt verstrekt, en de wettelijke zoals genoemd in lid 2.

17.4.     Geen garantie wordt versterkt op noodreparaties. De aanspraken op de garantie vervallen indien:

a.    De opdrachtgever niet zo spoedig mogelijk na het constateren van de gebreken de opdrachtnemer daarvan in kennis stelt;

b.    Opdrachtnemer niet in de gelegenheid wordt gesteld de gebreken als nog te verhelpen;

c.    Derden zonder voorkennis of toestemming van opdrachtnemer werkzaamheden hebben verricht die in verband staan met de door opdrachtnemer verrichte werkzaamheden ten aanzien waarvan een beroep op de garantie wordt gedaan. De garantie geld echter wel indien de noodzaak tot onmiddellijk herstel zich elders heeft voorgedaan en dit door de opdrachtgever aan de hand van de door opdrachtnemer verstrekte gegevens en/of aan de hand van de kapotte onderdelen kan worden aangetoond. Aanspraken op garantie vervallen als typenummers en/of serienummers en/of garantiestickers zijn beschadigd, verwijderd en/of veranderd.

 

18.        Garantieprocedure

18.1.     Stap 1: Volledig ingevuld garantie aanvraag formulier middels mail of post aanmelden bij opdrachtnemer.

18.2.     Stap 2: Na ontvangst en bij goedkeuring zal een RMA (Return Material Authorisation) formulier worden verstrekt. Een kopie van dit RMA–formulier met het garantie onderdeel mee sturen. Garantiezendingen zonder vooraf verkregen goedkeuring van opdrachtnemer worden geweigerd.

18.3.     Te allen tijde behoudt opdrachtnemer zich het recht voor af te wijken van de standaard garantie procedure zoals genoemd in lid 1 en 2.

 

19.        Garantiebepalingen

19.1.     De garantie van een vervangend onderdeel gaat in, op de reparatiefactuur genoemde datum, en eindigt 12 maanden later.

19.2.     Demontage en montagekosten die naar aanleiding van het te vervangen garantiedeel ontstaan, vallen niet onder de garantieprocedure.

19.3.     Opdrachtnemer garandeert, dat indien zich binnen de garantietermijn een defect voor doet als gevolg van een materiaal -en/of fabricagefout een vervangend onderdeel binnen 4 weken kosteloos zal worden toegezonden. Wanneer een defect optreedt, dient dit direct kenbaar gemaakt te worden aan opdrachtnemer.

19.4.     Om aanspraak te maken op garantie moet naast nakoming van de betalingsverplichting aan de volgende voorwaarden worden voldaan:

a.    Een kopie van het RMA – formulier inclusief opdrachtnemer akkoord mee sturen;

b.    Een kopie van de reparatiefactuur moet zijn bijgevoegd;

c.    Het onderdeel deugdelijk en lek dicht verpakt is.

19.5.     Opdrachtnemer streeft ernaar om na magazijn ontvangst van het defecte onderdeel, het analyseren van de onderdelen tot en met het opstellen van de creditfactuur niet langer dan 4 weken in beslag te laten nemen. Dit is allen mogelijk wanneer aan alle garantievoorwaarden is voldaan.

 

20.        Aanvullende voorwaarden compressoren

20.1.     Garantieclaims van airco compressoren kunnen alleen in behandeling genomen worden als voldaan is aan de volgende voorwaarden:

a.    Bij de vervanging van een airco compressor dient de op deze bladzijde vermelde montage instructie, nauwgezet opgevolgd te worden.

b.    Alvorens de airco compressor te monteren moet zeker gesteld zijn dat de compressor met de juiste soort en hoeveelheid olie gevuld is.

c.    Filter/droger of accumulator moet vernieuwd zijn.

d.   Bij inwendig vervuilde systemen, systemen met een vastgelopen compressor en systemen met overmatig compressorgeluid, moet de gehele installatie gespoeld worden.

e.    Bij vervuilde systemen kan het noodzakelijk zijn dat ook de condensor moet worden vervagen.

f.     Expansieventiel moet vernieuwd zijn.

 

21.        Bevoegde rechter en toepasselijk recht

Eventuele geschillen tussen de opdrachtnemer en de opdrachtgever die niet in der minne kunnen worden geschikt, zullen worden voorgelegd aan de te Arnhem bevoegde rechter. Nederlands recht is van toepassing.

 

Airco Service gaat veranderen!

Hoeveel kilo CO2 is nodig om het broeikaseffect van één kg van een bepaalde stof te evenaren? Dat is de Global Warming Potential van die stof. Aircokoudemiddel R134a (1,1,1,2 tetrafluorethaan) heeft een GWP van 1430. Een kilootje laten ontsnappen betekent voor onze atmosfeer daarom hetzelfde als 10.000 km rijden in een middenklasser.

GWP moet kleiner dan 150.
“Niet meer aanvaardbaar”, vindt de Europese overheid. Daarom zijn koudemiddelen met een GWP groter dan 150 straks verboden. Op dit moment concentreert de auto-industrie zich op drie mogelijke opvolgers: CO2, Spuitbusgas en een derde variant; R1234yf.

Oude installatie vullen met nieuw middel?
Eerst CO2. Als koudemiddel heet dat R744. Uiteraard heeft R744 een GWP van 1. Voor een koudemiddel is dat top. Minder aantrekkelijk is dat een R744-airco met veel hogere drukken werkt dan een R134a-installatie. Even een oude installatie vullen met dit nieuwe koudemiddel is er dus niet bij.

Efficiënt
Ondanks die hoge drukken kan een CO2-airco toch heel efficiënt werken. Door de hoge dichtheid van het gecomprimeerde CO2 hoeft de compressor er maar kleine hoeveelheden van te verpompen. Extra voordelen: leidingdiameters en componenten kunnen kleiner en vragen dus minder inbouwruimte.

Niet voor het Midden-Oosten.
Bij hogere buitentemperaturen neemt de energie-efficiëntie van zo’n CO2-installatie echter af. Dat komt omdat het CO2 in de condensor dan niet ver genoeg afkoelt om vloeibaar te worden. Om die reden wordt de condensor bij een CO2-airco gaskoeler genoemd. Dat maakt de CO2-airco minder geschikt voor hete streken als het zuiden van de Verenigde Staten of het Midden-Oosten.

Spuitbusgas.
R152a (1,1 difluorethaan) kennen we als spuitbusgas voor onder meer lak, hairspray en scheerschuim. Met zijn GWP blijft R152a net onder de 150. Als koudemiddel gedraagt het zich vrijwel net zo als R134a. Groot voordeel voor de industrie: de bestaande componenten blijven gewoon bruikbaar. Nog een voordeel: Voor dezelfde koelprestatie hoeft minder R152a te worden rondgepompt dan R134a. Dus is minder motorvermogen nodig. Maar R152a heeft ook een nadeel. Het is brandbaar. Zolang R152a onder de motorkap blijft is dat tot daar aan toe. Maar de verdamper staat in de interieurruimte.

R1234yf
Het nieuwe koudemiddel voor auto-aircosystemen wordt R1234yf (2,3,3,3 tetrafluorpropaan) met een GWP van 4. Dit jaar moeten de eerste auto’s met dit nieuwe aircosysteem van de band rollen. De installatie wordt niet veel anders, maar kan niet geserviced worden met hetzelfde airco service station dat ook R134a airco’s behandelt. Ieder voordeel heeft zijn nadeel, zo ook dit koudemiddel. Ten opzichte van R134a levert R1234yf 8 tot 10% minder koelvermogen, hierdoor stijgt het brandstofverbruik met 5 tot 6%. Daarnaast heeft R1234yf nog een vervelende eigenschap dat R134a niet heeft: het is in de juiste concentraties een brandbaar gas.

 

Bron:
AMT
Dometic WAECO
Umvelt Bundes Amt
UNEP
Honeywell
DuPont

AIRCO SERVICE

Complete auto Airco Servicebeurt bestaand uit:

• afzuigen en recyclen van oude koudemiddel
• vacumeren om vocht te verwijderen
• verse olie bijvullen
• detectie vloeistof toevoegen
• auto airco vullen (auto airco bijvullen) met nieuw koudemiddel
• airco controle op functionaliteit, drukken, temperaturen en beveiligingen
• certificaat airco-installatie

.

€ 85,- incl. BTW en de voorrijkosten

.

Zoals u van ons gewend bent, wordt onze service aan huis of aan uw bedrijf uitgevoerd door een bekwame airco specialist.
Wilt u gebruik maken van deze Airco Service, bel of mail ons gerust om een afspraak te maken.
U mag rekenen op de kwaliteit van onze service!
Service aan huis wordt aangeboden in de volgende plaatsen en/of regio’s:

 

• DOETINCHEM
• ARNHEM
• LIEMERS
 

 

Uiteraard kunt u ook gebruik maken van de Airco Service i.c.m. Airco Clean
(verdamper uitwendig reinigen en desinfecteren tegen airco stank)

Airco Service + Airco Clean 

€ 110,- incl. BTW en de voorrijkosten

Werking van een Auto Airco

Luchtkoeling

Op gewone zomerdagen kan de temperatuur in het interieur van een niet rijdende auto al oplopen tot 40° C. Op hoofdhoogte is zelfs een temperatuur mogelijk van 50° C en meer. Men krijgt het er dus behoorlijk warm van.
Ook gezondheidsstoornissen zijn in een enkel geval niet uit te sluiten. De ‘menselijke thermostaat’ heeft moeite met het reguleren van het evenwicht tussen de opname en afgifte van warmte.

Airconditioning in de auto is het enige effectieve middel, om ook onder extreme omstandigheden warmteophopingen in de personenauto te voorkomen. De optimale temperatuur in de auto ligt tussen 23° C en 27° C. Door gebruik te maken van de recirculatiestand wordt dit proces nog versneld.

Luchtzuivering

Op een mooie voorjaarsdag komt men al snel in de verleiding met open ramen en/of schuifdak te gaan rijden. In deze tijd van het jaar komen echter onvermijdelijk (behalve de gebruikelijke schadelijke stoffen) ook pollen en stuifmeel het interieur van de auto binnen.

Vooral voor de steeds groter wordende groep mensen die allergisch zijn, of last hebben van astma, vormt dit een ernstig probleem. Tranende ogen, sterk geïrriteerde slijmvliezen of zelf ademnood zijn dikwijls optredende symptomen. Maar ook bij mensen die hier geen last van hebben kunnen niet-specifieke prikkels zoals koude tocht, stof, uitlaatgassen en sigarettenrook de oorzaak zijn van het afnemen van het concentratievermogen. Ook hier brengt airconditioning op effectieve wijze uitkomst.

Luchtdroging

In de herfst en winter komen gevaarlijke “blinde vluchten” vaak voor in het verkeer. Van binnen beslagen autoruiten zijn de reden van slecht zicht. Oorzaken hiervan zijn lage buitentemperaturen en een hoge relatieve luchtvochtigheid in combinatie met de uitgeademde lucht van de inzittenden. Vochtige, warme interieurlucht slaat neer op de koude autoruiten en condenseert.

Het is minder bekend dat airco in de auto het vochtgehalte van de interieurlucht reguleert. De wat droger gemaakte lucht in het interieur heeft het vermogen, vocht uit het interieur van het voertuig op te nemen, zonder te condenseren.
Zelfs onder ongunstige omstandigheden, zoals een personenauto helemaal bezet met natgerende passagiers, zijn de ruiten zo binnen korte tijd te ontwasemen. Uitstekend zicht naar alle kanten is te allen tijde gegarandeerd.

Opbouw van een airco systeem

Ieder airconditioningsysteem bestaat uit de volgende hoofdonderdelen:

1. compressor
2. condensor
3. filter/droger
4. expansieventiel/orifice tube
5. verdamper

Het koudemiddel neemt beurtelings de aggregatietoestanden vloeibaar en gasvormig aan. De werking van airconditioningsysteem wordt bepaald door de faseovergangen, en de afgifte en onttrekking van warmte die daarbij optreden.
De druk in het airconditioningsysteem is van cruciaal belang voor het goed functioneren van het systeem.
Het airconditioningsysteem kan verdeeld worden in twee gedeelten:

• de hoogedrukzijde
• de lagedrukzijde

De hogedrukzijde

Verdampt koudemiddel afkomstig van de verdamper in het interieur van de auto wordt inde compressor samengedrukt tot damp met hoge temperatuur. Dit wordt vervolgens (samen met de smeerolie) naar de condensor getransporteerd.

De druk die in de condensor heerst heet hoogdruk of persdruk

Wanneer de hoge druk/temperatuur damp door de condensor stroomt wordt de warmte afgegeven aan de veel koelere buitenlucht. Het koudemiddel condenseert tot een hoge druk/temperatuur vloeistof.

De hoge druk/temperatuur vloeistof wordt vervolgens getransporteerd door de filter/droger naar het expansieventiel, die de druk verlaagd en het koudemiddel in de verdamper laat stromen waar het verdampt.

De lagedrukzijde

Het koudemiddel komt onder lage druk/temperatuur vloeibaar de verdamper binnen. In de verdamper neemt het verdampende koudemiddel warmte op uit de interieurlucht. Deze lucht wordt dus koud.

De druk die in de verdamper heerst heet lagedruk of zuigdruk.

De hoogte van deze druk is bepalend op welke temperatuur het koudemiddel verdampt. Deze druk is afhankelijk van de doorlaat van het expansieventiel en de aanzuigcapaciteit van de compressor. Het verdampte (gasvormige) koudemiddel wordt vervolgens de compressor ingezogen.

Hierna herhaalt de cyclus zich.

Bron: ATG

Waarom gaat een auto airco stinken?

De reden van de onaangename aircolucht ligt in de natuurlijke interactie van warmte, vochtigheid en duisternis. De micro-organismen verplaatsen zich het luchtventilatiesysteem naar het interieur. Mensen die daar gevoelig voor zijn, vooral kinderen, kunnen allerlei allergische reacties krijgen zoals hoesten, niezen of tranende ogen. Deze lucht inhaleren is niet alleen onplezierig maar kan, op langere termijn, ook gezondheidsrisico’s met zich mee brengen. Voorkomen is de beste methode.

Dit betekend het probleem in de kiem smoren en het verdamperoppervlak en de luchtkanalen regelmatig reinigen en desinfecteren om de gekoelde lucht zo kiemvrij mogelijk te houden.

AircoCare biedt hiervoor een passende oplossing!

Airco reinigen door middel van het aanbrengen van een ontsmettingsmiddel op de verontreinigde oppervlakken, waardoor schadelijke micro-organismen onschadelijk worden gemaakt en vervolgens door het natuurlijk gevormde condenswater kunnen worden afgevoerd.

Hebben wij uw interesse gewekt?, neem contact met ons of kijk verder op onze website voor de service mogelijkheden van uw auto airconditioning.

Regelmatig auto airco onderhoud door een airco specialist

Zolang de auto airco werkt, gaat alles goed. Zo denkt de trotse bezitter, die ervan uitgaat, dat het systeem onderhoudsvrij is. Tenslotte wordt in de onderhoudsvoorschriften van de fabrikant nauwelijks gerept over airco controle. Maar zo’n weldadig koelsysteem is een erg ingewikkelde installatie. Dit geldt vooral een automatische airco of de climate control.

Op basis van hun constructie kan een auto airco geen hermetisch gesloten systeem zijn. Een auto airco verliest per jaar gemiddeld zo’n 10% van de totale vulhoeveelheid. Als de airco weinig wordt gebruikt bestaat het risico dat afdichtingen gaan uitdrogen en gaan lekken. Het koudemiddel raakt dan onder niveau.

Koudemiddel en de in systeem aanwezige olie zijn hygroscopisch; ze trekken vocht aan. Dat vocht leidt weer tot verzuring en lekkage. Als er koudemiddel weglekt, raakt de compressor na verloop van tijd oververhit. Verreweg de meeste airco installaties gaan dan ook defect door een te laag niveau van het koudemiddel als gevolg van airco lekkage.

Desondanks besteedt de garage bij een onderhoudsbeurt vaak nauwelijks of geen aandacht aan het aircosysteem. De simpele reden is dat er maar weinig zijn die expertise op dit gebied hebben. Lekken worden niet gecontroleerd, er wordt geen koudemiddel bijgevuld en meer dan eens blijkt achteraf de compressor, het hart van de installatie, te zijn beschadigd.

Een nieuwe compressor kost gemiddeld 600 euro en dan zit deze nog in de doos. Om koudemiddelverlies en daarmee gevolgschade te minimaliseren, bestaat een heel eenvoudige oplossing: regelmatig airco onderhoud door een airco specialist. Ieder jaar airco controle en elke twee jaar airco service (auto airco vullen of auto airco bijvullen).

AircoCare biedt hiervoor een passende oplossing;

Lees meer over auto airco service