Daimler: in 2017 CO2 in alle autoairco’s

Volgens kfz-betrieb hoopt Mercedes hiermee de tijd te krijgen om een alternatief te bieden voor het verboden koudemiddel R134a. Mercedes weigert het nieuwe koudemiddel R1234yf te gebruiken omdat het te brandgevaarlijk zou zijn.

Regels voor CO2 uiterlijk in 2014
Mercedes streeft ernaar om de eisen voor CO2-airconditioningsystem uiterlijk in 2014 te hebben vastgelegd. “Daarop aansluitend kan de serieproductie beginnen,” aldus Geyer. Volgens de Duitser werken Mercedes en hun toeleveranciers nauw samen in het CO2-proces. In de Verenigde Staten is CO2 al geaccepteerd als koudemiddel.

Brandgevaar R1234yf zeer gering
Afgelopen donderdag heeft de Duitse rijksdienst voor het wegverkeer (KBA) in een eindverslag bekend gemaakt dat het brandgevaar van R123yf zeer gering, maar wel groter dan R134a is. Uiterlijk eind 2016 mogen auto’s, ook die met oude typegoedkeuringen, niet meer met R134a gevuld worden.

Mercedes heeft in Duitsland en Frankrijk vanuit de overheden toestemming gekregen om R134a te mogen blijven gebruiken. Ook Volkswagen wil uitsluitend CO2 aircosystemen gebruiken.

 

Bron: automotive-werkplaats.nl

Ook Toyota laat R1234yf vallen

 

“We hebben besloten de Toyota Prius Plus, de GT86 en de Lexus GS opnieuw met R134a af te vullen om de bezorgdheid van onze klanten over de veiligheid van het nieuwe koudemiddel te respecteren. Dit vanwege de controverse in Duitsland”, aldus een woordvoerder van Toyota tegenover persbureau Reuters.

Toyota zegt wel nog steeds het volste vertrouwen te hebben in het nieuwe koudemiddel, maar te willen voorkomen dat zij in de discussie betrokken raakt. Naar verluidt kan Toyota zonder problemen teruggrijpen op R134a omdat op de genoemde drie modellen nog een typegoedkeuring van het oude koudemiddel zit.

Daimler
In Frankrijk komt dinsdag de zaak voor de Raad van State die Daimler aanspande tegen de Franse overheid vanwege de boycot tegen Mercedes-Benz. Volgens Denis Garreau, een van de advocaten van Daimler, heeft de boycot betrekking op 60 procent van de verkoop van Mercedes-Benz in Frankrijk. Er zouden zo’n 4.500 Mercedessen van de modellen A- en B-klasse , CLA, en SL klaar staan, maar niet kunnen worden afgeleverd vanwege de weigering van de Franse overheid om deze auto’s toe te laten op de Franse weg. Meer dan de helft van de auto’s zou al betaald zijn.

 

Bron: automotive-werkplaats.nl

Daimler omzeilt gebruik nieuw koudemiddel met S-truc

Ondanks dat het om een nieuw model gaat, slaagde Daimler er in om de nieuwe S-klasse als een gefacelifte versie van zijn voorganger op dezelfde typegoedkeuring toegelaten te krijgen. Met de nieuwe A- en B-klasse gaat die vlieger naar verluidt niet op omdat deze modellen in structuur te veel verschillen van hun voorganger. Dat melden diverse Duitse media.

Eerder ontkwam Volkswagen al aan het gebruik van het nieuwe koudemiddel door voor de Golf 7 in zo’n vroeg stadium een typegoedkeuring aan te vragen dat deze nog voor 1 januari werd afgegeven en daarmee nog niet aan de nieuwe regels hoeft te voldoen. Beide merken zijn net als BMW tegenstander van het gebruik van HFO-1234yf vanwege het vermeende brandgevaar en houden daarom vast aan het oude middel r134a.

 

Bron: Autokompas.nl
 

Eindconclusie SAE: HFO-1234yf is veilig

Volgens het vorig jaar gevormde projectteam is de kans dat passagiers bij een ongeval worden blootgesteld aan een brand die mede veroorzaakt is door het koudemiddel zeer klein. Deze conclusie is hetzelfde als het oorspronkelijke onderzoek dat leidde tot de keuze voor HFO-1234yf als de opvolger van het oude R134a.

In het SAE projectteam zijn zowel Europese, Amerikaanse als Aziatische OEM’s vertegenwoordigd, zoals Chrysler/Fiat, Ford, General Motors, Honda, Hyundai, Jaguar Land Rover, Mazda, PSA, Renault en Toyota. Daimler, VAG en BMW stapten eind vorig jaar uit de groep omdat zij zich niet konden vinden in de onderzoeksmethodes. De resterende autofabrikanten voerden aanvullende tests uit om de ontvlambaarheid van het koudemiddel bij lekkage in een bij een ongeval betrokken voertuig te onderzoeken. Volgens het projectteam zijn de tests die Daimler uitvoerde onrealistisch en niet geschikt om de veiligheid van koudemiddelen vast te stellen.

Onrealistisch
"Bij de Daimler tests was geen sprake van een daadwerkelijke aanrijdingen tussen voertuigen of de bijbehorende factoren die hierbij in het spel zijn", schrijft SAE International op haar website. "Tot deze factoren behoren het samendrukken van de voorkant van het voertuig en de daarmee samenhangende vervorming van de motorruimte, het dovende effect van stoom die vrijkomt door het lek raken van de radiateur en het vrijkomen van koudemiddel uit de condensor buiten de motorruimte. De door Daimler gebruikte proefopstelling kan niet doorgaan voor een door een aanrijding beschadigde aircoleiding. en is te kunstmatig", aldus SAE International.

Haar eigen testmethodes zijn volgens de ingenieursvereniging als vanzelfsprekend de beste, maar dit wordt ook onderschreven door de aanbevelingen van de onder meer de Europese en Amerikaanse overheden. SAE International werkt op dit moment aan de afronding van de onderzoeksrapportage. Deze zal naar verwachting in juni dit jaar worden gepubliceerd.

 

Bron: Autokompas.nl
 

Volkswagen bevestigt keuze voor R744-airco

Van de autofabrikanten die protesteerden tegen R1234yf heeft Volkswagen officieel aangekondigd zijn keuze voor de toekomst te verleggen naar kooldioxide, R744 airco dus.

Deze mededeling zat verpakt in een mooie toespraak over milieusparend ondernemen, die de chef van de Volkswagen Groep hield op de autoshow van Genève. De groep, dus niet alleen het merk Volkswagen, wil in 2018 de meest duurzame autofabrikant ter wereld zijn. Daarin past de keuze voor CO2-airco.

Nieuwe ontwikkeling

De bedoeling zou zijn CO2-aircosystemen te gaan ontwikkelen en in nieuwe automodellen toe te passen, totdat gaandeweg het hele gamma is omgeschakeld.
Niet geheel duidelijk is wat deze ontwikkeling bij de Volkswagen Groep moet inhouden. Toen enkele jaren geleden nog onduidelijk was wat er na het koelmiddel R134a moest komen – een veel minder klimaatbedreigende variant of kooldioxide R744 – werden al airco’s voor R744 ontwikkeld door toeleveranciers zoals Behr.
Toen na veel touwtrekken het nieuw ontwikkelde koelmiddel R1234yf het meest gewilde alternatief voor R134a leek te zijn, ging de al vergevorderde ontwikkeling van R744 apparatuur in de ijskast. Die kan daar nu dus weer uit.

Probleem met de regels

Waar VW op zal doelen met ‘ontwikkeling’ is dat de hogedruk R744 airco andere onderdelen in andere maten meebrengt. De inbouw in auto’s verandert dus ook. VW wil vanzelfsprekend liefst bij het ontwerp van een auto al rekenen met deze andere aircodelen.
Helaas voor de Volkswagen groep gaat de Europese Unie daar niet op wachten. De EU wil nu al geen verder uitstel meer geven voor het verbod om in nieuwe autotypes R134a te gebruiken.

Driedubbele serviceuitrusting

Onduidelijk blijft hoe dat nu moet totdat over geruime tijd VW, Audi, Skoda, Seat enzovoort nieuwe modellen met R744 airco op de markt brengen. Hoewel de Volkswagen Groep zich uitspreekt tegen R1234yf, wegens brandgevaar, zullen ze op dit moment toch iets moeten.
Per 1 januari 2013 bestaande modelseries mogen op R134a blijven staan, daarna verschenen types moeten iets anders in de airco gebruiken, totdat de R744 installaties er zijn. Elk ander koelmiddel dan R134a mag, als het maar een voldoende laag GWP (Global Warming Potential) heeft: beneden 150, waar R134a op 1430 staat. Ter vergelijk: koolstofdioxide heeft een GWP van 1.
Niet voor niets ontstond het koelmiddel R1234yf, met laag GWP en zo min mogelijk nadelen. Een beter alternatief dat niet, zoals R744, een heel andere airco vergt, is niet gevonden. Het ziet ernaar uit dat de merken van de Volkswagen Groep dus service voor bestaande R134a airco’s moeten blijven bieden, daarnaast een tijdje R1234yf airco’s te servicen krijgen, en uiteindelijk ook heel andere serviceapparaten voor R744 moeten installeren.

 

Bron: AMT.nl

Ook Duitse autobouwers moeten aan nieuw koudemiddel

Het oude koudemiddel is sinds 1 januari verboden vanwege de milieubelasting. Oorspronkelijk had de Brussel R134a willen verbieden per 1 januari 2011, maar vanwege problemen met de levering van het nieuwe koudemiddel HFO-1234yf door Honeywell en DuPont, werd de datum verschoven naar 31 december 2012.

Uitstel
Daimler vroeg onlangs opnieuw uitstel aan en werd hierbij gesteund door de VDA en de Duitse overheid. Daimler en ook andere fabrikanten wilden meer tijd om de veiligheidsrisico’s van het nieuwe middel te kunnen onderzoeken. Dit naar aanleiding van signalen uit de media over het brandgevaar van HFO-1234yf en aanvullende tests door Daimler. De fabrikant constateerde in september vorig jaar op basis van eigen tests dat het brandgevaar van HFO-1234yf te groot was. Bij een aanrijding zou het nieuwe middel sneller ontbranden en waarbij giftige gassen vrijkomen. Daimler besloot daarop acuut te stoppen met het gebruik van HFO-1234yf voor nieuwe Mercedes-Benzmodellen.

Een lichtpuntje zou kunnen zijn dat de EC de Duitse autobouwers geen termijn heeft gesteld en dat zij de Duitse overheid heeft verzocht om gegevens waaruit de veiligheidsrisico’s zouden blijken.

Teleurstelling
SAE International is inmiddels aan een nieuw onderzoek naar de risico’s begonnen, maar Daimler, Audi en BMW verlieten die groep onlangs omdat ze het niet eens waren met de onderzoeksmethode. SAE International verwacht in het tweede kwartaal een definitief onderzoeksrapport te kunnen publiceren. SAE liet al wel weten een groeiend vertrouwen  te hebben in de veiligheid van HFO-1234yf. Ontbranding van het middel zou alleen plaatsvinden in ‘uiterst ideale omstandigheden’. De SAE liet maandag weten met teleurstelling kennis te hebben genomen van het besluit van Daimler, Audi en BMW.  Op dit moment zijn er nog 10 autofabrikanten vertegenwoordigt in de onderzoeksgroep. 

Volgens Terrence Hahn, vice president en general manager Honeywell Fluorine Products: "laat de meest recente evaluatie door de SAE gecombineerd met jaren intensief testen geen twijfel besteen dat HFO-1234yf veilig is toepassing in de auutomotive." Eerder liet DuPont al weten dat de veiligheidsrisico’s niet worden veroorzaakt door het koudemiddel maar door de constructie van de auto.

 

Bron: Autokompas.nl

Daimler en Audi verlaten koudemiddel expertgroep SAE, BMW aarzelt

BMW aarzelt Daimler en Audi zijn uit de onderzoeksgroep van de World Federation of Automotive Engineers (SAE) gestapt. De Duitse autobouwers hebben geen vertrouwen meer in de aanpak van de groep bij het onderzoek naar de brandveiligheid van het nieuwe koudemiddel R1234yf. Ook BMW overweegt de expertgroep te verlaten.

Het deskundigenpanel van SAE verklaarde eind vorig jaar geen aanleiding te zien om R1234yf als onveilig te bestempelen, maar moet nog met een definitief onderzoeksrapport komen. "De werkgroep gaat te veel uit van aannames die niet worden onderbouwd met statistische gegevens. De resultaten geven daardoor een vertroebeld beeld. Daarom hebben wij besloten de groep te verlaten”, aldus een Daimler woordvoerder tegenover het Duitse Automobilwoche.

Audi zegt te stoppen omdat de SAE groep geen nieuwe test wil uitvoeren maar zijn oordeel alleen baseert op bestaande gegevens Daimler startte de discussie in september vorig jaar door bekend te maken te zullen stoppen met R1234yf. Uit eigen tests bleek volgens Daimler dat het nieuwe koudemiddel te brandgevaarlijk was om klanten er de weg mee op te sturen.

 

Bron: Autokompas.nl

ADAC schaart zich achter koudemiddelstandpunt Daimler

Autofabrikant Daimler heeft in de Duitse automobielclub ADAC een medestander gevonden in de discussie over de brandveiligheid van het nieuwe koudemiddel R1234yf. Op haar website omschrijft ook ADAC het middel als ‘zeer brandgevaarlijk’ en in een position paper pleit het voor het gebruik van kooldioxidegas (R744) als veilig en milieuvriendelijk alternatief voor het oude middel R134a.

"Elke verhoging van het risico van brand – met name in het geval van ongevallen – in vergelijking met het oude koelmiddel R134a is om veiligheidsredenen onaanvaardbaar", aldus ADAC.

R134a mag vanwege de grote milieubelasting sinds dit jaar niet meer gebruikt worden in auto’s met een nieuwe typegoedkeuring. Maar over de opvolger is een discussie gaande binnen de branche sinds de producent van Mercedes-Benz en Smart besloot af te zien van de toepassing van R1234yf.

Daimler constateerde eind september naar aanleiding van in eigen beheer uitgevoerde crashtests dat het middel te brandgevaarlijk was en wil meer tijd om de risico’s te onderzoeken. Ook de vereniging van Duitse Autofabrikanten (VDA) gaf eerder al aan een half jaar respijt te willen voor aanvullend onderzoek. Concurrent BMW sprak zich in de Duitse media voor uitgebreidere tests.

SAE International is inmiddels al aan een nieuw onderzoek begonnen maar zegt tot nu toe geen aanwijzigingen te hebben gevonden dat R1234yf gevaarlijker is dan tot nu toe werd aangenomen.

 

Bron: Autokompas.nl

Mazda bouwt auto’s terug naar koudemiddel R134a

Mazda Duitsland biedt klanten met een auto met koudemiddel HFO1234yf aan om het airco systeem om te bouwen naar het oude gas R134a.

Volgens website Autobild doet Mazda Duitsland dit omdat het nieuwe koudemiddel brandgevaarlijk is. Mazda is de eerste fabrikant die klanten de ombouwmogelijkheid biedt. Het is niet bekend wat de ombouw kost, maar de prijs is volgens Mazda Duitsland klantvriendelijk.

Volgens Autobild zou het onder andere gaan om de Mazda CX-5. Dat is vreemd want volgens woordvoerder Jur Raatjes van Mazda Nederland is dit model gehomologeerd voor R134a. "De CX-5 en nieuwe Mazda6 zijn beide gehomologeerd voor R134a, dus niet van toepassing."

Het is nog niet duidelijk hoe de toekomst van koudemiddel HFO1234yf eruit ziet. De Duitse overheid dreigt de typegoedkeuringen van de Mercedes-Benz A- en B-klasse in te trekken als Daimler het oude koudemiddel blijft gebruiken. Volkswagen maakte bekend CO2 te willen toepassen.

 

Bron: Autobild.de

Amerikaanse autoreus GM steunt openlijk HFO-1234yf

Eerder werd gemeld dat Daimler ingenieurs een crashtest simuleerden en tot de conclusie kwamen dat een mix van koudemiddel en olie uit de compressor van de airconditioning kan worden ontstoken door het hete oppervlak van de motor, waarbij een giftig gas gecreëerd wordt.

Curt Vincent, GM engineering manager voor nieuwe koudemiddelen, is echter van mening dat er geen probleem valt te bestrijden. De heer Vincent vertelde «Automotive News» in een telefonisch interview: „We hebben crashtests, computersimulaties en thermische analyses en we hebben geen veiligheidsproblemen waargenomen. Veel onderzoekers hebben geprobeerd om Daimlers bevindingen te herhalen, maar niemand heeft nog iets naar voren kunnen brengen dat als bezwaar aangemerkt kan worden.”

Daimler roept Mercedes-Benz voertuigen die het product bevatten terug, terwijl een Volkswagen woordvoerster zegt dat het bedrijf HFO-1234yf ‘tot nader order’ niet zal gebruiken meldt «Bloomberg News».

Vincent van GM en Honeywell’s vice-president Terrence Hahn hebben beide opgemerkt dat een onderzoeksconsortium van 13 autofabrikanten haar eerdere bevindingen heeft bevestigd dat HFO-1234yf geen veiligheidsrisico’s oplevert. Het consortium had zijn bevindingen opnieuw onderzocht nadat Daimler haar bezorgdheid geuit.

GM maakt reeds gebruik van het koudemiddel in de Cadillac XTS en in de Europese versie van de Chevrolet Malibu. In de komende vijf jaar GM zal de meeste van zijn modellen in Noord-Amerika met het nieuwe koudemiddel voorzien, zei Vincent.

 

Bron: Koudeenluchtbehandeling.nl