Aandacht voor de Auto Airco
Auto airconditioning is hot, of beter gezegd; het is COOL!. Vrijwel elke auto heeft tegenwoordig een airco. Een auto airco is comfortabel. In de zomer houdt de airco de auto lekker koel en op regenachtige dagen voorkomt het beslagen ramen. Daarnaast blijkt uit onderzoeken dat een ‘koele’ automobilist zich beter kan concentreren en een hoger reactie vermogen heeft.
“Heethoofd” zonder airco: Bij een binnentemperatuur van 40°C houdt niemand het hoofd koel… | Het hoofd koel houden: Dankzij de airco, geen probleem… |
Zolang de auto airco werkt, gaat alles goed. Zo denkt de trotse bezitter, die ervan uitgaat, dat het systeem onderhoudsvrij is. Tenslotte wordt in de onderhoudsvoorschriften van de fabrikant nauwelijks gerept over auto airco controle. Maar zo’n weldadig koelsysteem is een erg ingewikkelde installatie. Dit geldt vooral voor een automatische airco of de climate control.
Op basis van de constructie kan een auto airco geen hermetisch gesloten systeem zijn. Via de afdichtingen van de leidingen en de compressor verliest een auto airco per jaar gemiddeld zo’n 10% van de totale vul hoeveelheid. Het koudemiddel raakt dan langzaam, maar onopgemerkt onder het niveau.
Het koudemiddel zorg niet alleen voor het koelen van de auto. Het koelt ook de compressor en is de drager van de compressorolie. De compressorolie smeert de bewegende delen van de compressor en de afdichtingen. Als er koudemiddel weglekt, wordt de compressor steeds minder gekoeld, minder gesmeerd en raakt na verloop van tijd oververhit. Verreweg de meeste airco installaties gaan dan ook defect door een te laag niveau van het koudemiddel als gevolg van airco lekkage.
Koudemiddel en de in systeem aanwezige olie zijn hygroscopisch; ze trekken vocht aan. Dat vocht leidt weer tot verzuring en lekkage. Desondanks besteedt de garage bij een onderhoudsbeurt vaak nauwelijks of geen aandacht aan het aircosysteem. De simpele reden is dat er maar weinig zijn die expertise op dit gebied hebben. Lekken worden niet gecontroleerd, er wordt geen koudemiddel bijgevuld en meer dan eens blijkt achteraf de compressor, het hart van de installatie, te zijn beschadigd.
Een nieuwe compressor kost gemiddeld 600 euro en dan zit deze nog in de doos. Om koudemiddelverlies en daarmee gevolgschade te minimaliseren, bestaat een heel eenvoudige oplossing: regelmatig airco onderhoud door een airco specialist. Ieder jaar airco controle en elke twee jaar airco service (auto airco vullen of auto airco bijvullen).
AircoCare biedt hiervoor passende oplossingen.
Zie hieronder.